Medmenneskelighet og beruselse fyller luften når vi gjester baren Roaring 20’s i Las Vegas, i det stamgjestene samles for en festlig og tårevåt avskjed på stedets aller siste åpningsdag. Vi observerer fra tidlig om formiddagen når den faste kunden Michael våkner opp på barkrakken, til de siste gjestene går hjem under soloppgang morgenen dagen etter.
En dag full av morsomme, frekke og kjærlige interaksjoner er fanget med et nikk til Cinéma vérité-stilen – impulsivt og pågående blir kameraet som en del av klientellet. Det er som at du selv er til stede når stamgjestene deler sine livsfilosofier, kjefter og tar vare på hverandre, og når du forlater kinosalen er det med en en følelse å ha observert noe viktig.
Grensene mellom hybrid og dokumentar er uklare – og regissørene vil nok legge til uinteressante - i dette universelle portrettet av et hjem borte fra hjemmet. The Roaring 20’s ligger ikke i Las Vegas, men i New Orleans, stamgjestene der er et annet klientell enn det vi ser, og baren er ikke i ferd med å legges ned – ennå. Karakterene vi blir kjent med lever dette livet til vanlig, de er ikke skuespillere, men opptrer som seg selv i denne baren som kunne vært hvor som helst.
Bloody Nose, Empty pockets er et livlig og rørende portrett av barliv og fellesskap, som kjennes særlig viktig og relevant i en tid hvor slike møteplassers levetid er stadig mer usikker. Er det ekte det vi ser? Javisst.
Filmen er tilgjengelig på Kosmorama Digital 8. – 14. mars.
Informasjon
Originaltittel | Bloody Nose, Empty Pockets | |
---|---|---|
Regissør | Bill Ross Turner Ross |
|
År | 2020 | |
Lengde | 98 min | |
Land | USA | |
Språk | Englesk | |
Tekst | Ingen tekst | |
Skuespillere | Michael Martin, Shay Walker, Bruce Hadnot |