Mandagsfilmen 15. april er japanske Monster som også ble vist på Kosmorama 2024.
Et gripende drama fra mesterregissøren Hirokazu Kore-Eda - Monster vant beste manus under Cannes Film Festival.
Musikken er laget av Ryuichi Sakamoto.
Prisen for beste manus på årets filmfestival i Cannes gikk til mesterregissøren Kore-Eda’s siste opus, som er skrevet av forfatteren og regissøren Yuji Sakamoto. Vi beveger vi oss inn i de unges kompliserte verden som Koreeda har en helt ekstraordinær evne til å formidle historier fra.
Den stille og reserverte 12-åringen Minato bor alene sammen med sin mor, og er overbevist om at hjernen hans på mystisk vis er byttet ut med en grisehjerne. Hans tiltagende underlige adferd vekker morens uro. Hun får en følelse av at noe på skolen ikke er som det skal, og at læreren hans er implisert. Det blir starten på et puslespill av en reise der vi ikke bare involveres i Minato, moren og lærerens perspektiver på det som kan ha skjedd. Men også i den yngre og mobbeutsatte skoleeleven Eri’s verden, en gutt som Minato har et veldig spesielt forhold til.
Filmen har det spesielle grepet å suksessivt formidle den samme historien etter tur, slik de ulike hovedpersonene opplever den. Som viser hvor lett det er å misforstå det som egentlig har skjedd, og ikke minst som foreldre og voksne, å gå helt glipp av virkeligheten til de unge. Når vi kommer til slutten av denne historien faller alle brikkene på plass, og vi ser alt det de voksne ikke forsto.
Hirokazu Kore-Eda er blant Japans største nålevende filmskapere, og har med filmer som STILL WALKING, SØSTRE, SHOPLIFTERS (Gullpalmen), SANNHETEN og MIN VAKRE STJERNE skaffet seg et stort publikum verden over. Monster er en av hans sterkeste filmer, og den vant både manusprisen og Queer Palm under årets filmfestival i Cannes. Den er også den siste filmen den legendariske komponisten Ryuichi Sakamoto laget musikken til før han døde, og er dedisert til hans minne.