Filmtips uke 38
Kosmorama anbefaler kvalitetsfilmer for denne uken. Disse titlene kan du få med deg enten på det store lerretet eller på ulike strømmetjenester! Denne uken vises det titler ikke egnet for barn, med tematikk forankret i filmens historie og virkelige hendelser.
AND THE KING SAID, WHAT A FANTASTIC MACHINE
Hvor: Trondheim Kino
Filmskaperne Axel Danielson og Maximilien Van Aertryck retter nok en gang kameraene direkte mot samfunnet, denne gangen for å utforske, forklare og avsløre hvordan vår ukontrollerte besettelse av bilder har vokst til å endre vår menneskelige atferd. Fra Camera Obscura og Lumière-brødrene hele veien til Youtube og vår verden av sosiale medier. Filmen forteller om hvordan vi gikk fra å fange bildet av en bakgård til en innholdsindustri på flere milliarder euro på bare 200 år. Med en eventyrlysten vigør og eksklusiv bruk av arkivmateriale og funnet materiale, bruker denne interessante dokumentarfilmen selve mediet den undersøker, i en selvreflekterende og svært morsom montasje.
And the King Said, What a Fantastic Machine har allerede vunnet priser i Sundance og Berlin. Denne svensk/danske dokumentaren regissert av Axel Danielson og Maximilien Van Aertryck er en essayfilm basert på arkivmateriale, og tar oss gjennom de levende bildenes tekniske utvikling – fra de tidligste kameraene til dagens kakofoni av livestrømming og virale nettvideoer. Dette er en både humoristisk, fengende og tankevekkende film, produsert av det svenske selskapet Platform Produktion, med Erik Hemmendorff og Ruben Östlund som eksekutive produsenter. Den er heller ikke så lite Östlundsk i sitt innhold, og inkluderer flere videoklipp av typen Östlund selv liker å trekke fram som inspirasjonskilder for sine egne filmer.
(Sakset fra Aleksander Husers artikkel i Cinema)
----
With a timeline that starts with the invention of photography in the 1800s and (so far) ends with Instagram, this fast-paced and award-winning film takes us on an entertaining surf across the last 150 years of visual culture.
With an adventurous, philosophical spirit and visual vigor, the award-winning collage film ’And the King Said, What a Fantastic Machine’ moves like a cinematic spinning top through the history of moving images. From the first films and photos to today’s Hollywood, iPhones, Instagram and over 45 billion cameras worldwide. The directing duo take a critical and affectionate look at the contradictions of modern visual culture, including propaganda films about Vladimir Putin and Kim Jong-un, behind-the-scenes footage of a group of ISIS fighters in Yemen, Russian youth performing breakneck stunts atop the world’s tallest buildings, and a camera masterclass with Leni Riefenstahl. An entertaining and thought-provoking film that will make you look with fresh eyes at the visual world we live in.
----
“The camera records what’s in front of it. What should we do with that opportunity?”
And the King Said, What a Fantastic Machine is a plunge into the vast historic ocean of media culture. From the birth of the camera obscura to the screening of the first moving picture and from the invention of the webcam to the first viral video, the witty and thought-provoking documentary chases the rise of image culture as we know it. By collaging historic archive material of great dictators parading in front of cheering crowds with home videos, live-streaming content and clips of thrill-seekers hanging out at the top of a skyscraper, or harrowing press photography exhibiting violence, it offers an emblematic study of cinema and the social history it creates: What are the implications of being exposed to the billions of images competing for our attention
Aldersgrense: 9 år
A CLOCKWORK ORANGE
Hvor: Cinemateket
Utskjelt, misforstått, geniforklart og gjenstand for grenseløs kultus.
A Clockwork Orange, som bygger på Anthony Burgess’ roman ved samme navn fra 1962, har vært omstridt siden den kom og har fremdeles evnen til å provosere.
Hva er det som gjør historien om den ultravoldelige snørrungen Alex og hans hensynsløse bande så kontroversiell? Den mest høylydte kritikken har dreid seg om volden i filmen, og at denne skal være forherligende. Hovedbudskapet er imidlertid grunnleggende religiøst i tillegg til at det innebærer et etisk/moralsk dilemma: Menneskets frie valg mellom gode og onde handlinger. Myndighetene med vitenskapen i ryggen har ikke rett til å hjernevaske forbrytere, uansett hvilke ugjerninger de har gjort seg skyldige i. Alex blir utsatt for dette gjennom en ny type behandling av kriminelle kalt Ludovico-metoden. Metoden innebærer at han etter hvert føler sterk smerte hver gang han forsøker seg på de voldelige ugjerningene han ble satt i fengsel for. Sensurmyndighetenes uvilje mot denne burleske fremtidsvisjonen like skyldes nok også dens satiriske spark til det som kan krype og gå av autoritetspersoner og institusjoner.
Et annet forhold som gjør A Clockwork Orange spesiell, er måten den innlemmer tilskueren i Alex’ syn på tilværelsen. Her er det ikke spart på virkemidlene. Direkte henvendelse og øyekontakt med tilskueren, ingen korreksjoner i forhold til Alex som forteller, alle andre, deriblant ofrene, er fremstilt som usympatiske – alt dette underbygges gjennom kameravinkler, linsebruk, lyssetting og sist, men ikke minst, lydsporet. Det er meningen at vi skal heie på Alex, for vi må da også ta straffen sammen med ham senere, selv om vi alle kureres til slutt.
Aldersgrense: 18 år
El Conde
Augusto Pinochet er en 250 år gammel vampyr som er klar for å dø, men de rundt han lar han ikke gjøre det enkelt. Tilsynelatende en horror-film, men med en historisk forankring. Denne filmen tar blant annet for seg det Chilenske statskuppet i 1973 - på en surrealistisk måte.
Aldersgrense: 16