Årets elevjuryvinner er kåret!
I november har nok en gang elever fra ungdomsskolen og videregående skole medvirket til skoleprogrammet for festivalen 2026.
Elevmedvirkning har vært en grunnpilar i arbeidet med Kosmoramas skoleprogram i mange år, og vi anser det som både verdifullt og nødvendig å gi unge en reell stemme. Når ungdom får mulighet til å påvirke hvilke filmer som blir en del av skoleprogrammet, sikrer vi at tilbudet speiler deres perspektiver, interesser og behov. Samtidig bidrar juryarbeidet til å styrke ungdommenes eierskap til filmkultur, og gir elevene verdifull innsikt i film- og kulturformidling.
I år ønsker vi å rette en takk til elevjuryene fra Rosenborg Ungdomsskole og Byåsen VGS for deres engasjement og medvirkning gjennom elevjury.
Årets vinner og juryenes begrunnelse
Elevjuryene har vært samlet på Cinemateket, hvor de har sett seks mangfoldige filmer i gode visningslokaler med førsteklasses lyd og stort lerret. Vi vet hvor stor forskjell det gjør når ungdom får møte film slik den er ment å oppleves. På denne måten får juryene både et godt grunnlag for å vurdere filmene, og en opplevelse som skaper nysgjerrighet, engasjement og refleksjon. Etter hver visning ble elevene samlet for å diskutere filmene, og til slutt stemme frem sine favoritter. Juryenes vurderinger danner grunnlaget for årets DKS-program, som skal vises for barn og unge under festivalen.
I år har de to juryene trekt frem den samme filmen som sin favoritt, og vinneren er Portrett av en forvirret far av Gunnar Hall Jensen. Gjennom dokumentaren følger vi regissørpappa Gunnar og hans sønn, helt fra spedbarnsalderen til en brutal og tragisk hendelse endrer alt. Den sterke historien viser at livet plutselig kan endre kurs på nådeløse måter. Elevenes egne begrunnelser for hvorfor nettopp denne filmen ble deres favoritt, kan du lese her:
“Vi likte veldig godt oppbygningen av filmen og historien om en far som prøver å styrke forholdet sitt med sønnen. Denne filmen vil dra deg inn i en fars perspektiv på sønnens liv. personlige og intime home-videoer som viser et innblikk i forholdet mellom far og sønn, sorg og kjærlighet. En livsendrende film.” - Elevjuryen fra Byåsen VGS
“Vi synes filmen var veldig realistisk, og samtidig ulik alle andre filmer vi har sett. Forholdet mellom far og sønn var veldig fint å se. Filmen er sårbar, morsom, overraskende og engasjerende, og vi fikk et fint innblikk i livene deres. Selv om filmen bar preg av vanskelige tema, synes vi det var den fineste og mest berørende filmen” - Elevjuryen fra Rosenborg ungdomsskole.
Portrett av en forvirret far
Vinnerfilmen, Portrett av en forvirret far, vil vises som en del av programserien Dokumentar på Kosmorama 2026. Filmskaper Gunnar Halle Jensen vil også være til stede på festivalen for samtaler rundt filmen.
Mange års erfaring med elevjury
Kosmorama har gjennomført elevjuryordningen i en årrekke, og det har utviklet seg til å bli en viktig del av festivalens arbeid med elevmedvirkning. Denne satsingen har vært mulig takket være støtte fra Norsk filminstitutt.
Juryene bidrar ikke bare med å velge ut filmer, de gir oss verdifulle innspill som påvirker hvordan vi utformer det endelige skoleprogrammet. Årets vinner, Portrett av en forvirret far, er et godt eksempel på en film vi var usikre på om ville treffe målgruppen, men som viste seg å skape engasjement og viktige samfunnsdiskusjoner blant juryene. Vi setter stor pris på elevenes innsats, og ønsker å både videreføre og videreutvikle juryarbeidet i årene som kommer.
“Det er svært givende å arbeide med engasjert ungdom på denne måten, og fantastisk å se hvordan elevene tar eierskap til juryrollen. De diskuterer, argumenterer og utfordrer hverandre på en måte som viser ekte filmglede og nysgjerrighet. Juryprosessen er en av de mest meningsfulle delene av å planlegge skolefilmprogrammet” - Mariell Paulsen, DKS-ansvarlig i Kosmorama.
Elevmedvirkning handler ikke bare om å gi ungdom en mulighet til å si sine meninger. Det handler også om å anerkjenne at deres erfaringer, perspektiver og refleksjoner er helt nødvendig når vi utformer et tilbud som skal treffe nettopp dem. Å invitere elever inn i vurderingsprosessen betyr at vi tar dem på alvor som kulturbrukere. I tillegg gir vi dem verdifull erfaring i kritisk tenkning, diskusjon og filmfaglig diskusjon, samtidig som vi selv får verdifull innsikt i hva som fungerer for målgruppen. Elevjuryarbeidet er altså både et pedagogisk prosjekt og en kvalitetsheving av hele skoleprogrammet.
Elever fra Rosenborg ungdomsskole og Byåsen VGS i samtale med filmansvarlig Mads under juryarbeidet
Hva er Den kulturelle skolesekken?
DKS står for Den kulturelle skolesekken, og er en nasjonal satsning for å få profesjonell kunst av alle slag ut til elever i grunnskolen og den videregående skolen. Kosmorama samarbeider med Den kulturelle skolesekken både på kommunalt (grunnskolen) og regionalt (videregående) nivå for å kunne vise film på kino under uke 10, i tillegg til andre mindre arrangement i løpet av året ellers. I løpet av Kosmorama 2025 ble det vist film gjennom den kulturelle skolesekken til i overkant av 11.000 elever, så dette er et viktig satsingsområde for festivalen.