Hold deg oppdatert om programslipp, events, nyheter og tilbud fra Kosmorama.

Nei takk, jeg er ikke så opptatt av film

Filmsommer med Kosmorama – Uke 34

Hver fredag i hele sommer anbefaler vi filmer vi liker som du kan nyte på sene sommerkvelder. Denne uken ser vi nærmere på tematikk i film i to fiksjonsfilmer. I tillegg har vi en prisvinnende dokumentar på menyen. 

100 METERS (MARCEL BARRENA, 2016)

100 Meters er basert på den sanne historien om Ramón Arroyo, ektemann og far med en suksessfull karriere, men som får livet snudd på hodet da han i en alder av 32 blir diagnostisert med multippel sklerose. Han får beskjed om at han innen et år ikke vil være i stand til å gå 100 meter, men Ramón bestemmer for å trosse diagnosen og forsøke å fullføre et triatlon (3,8 km svømming, 180 km sykling og 42 km løping). For å klare målet sitt trenger han hjelp og støtte fra sin kone og sønn – samt hans gretne svigerfar.

Kort om tematikk i film
Forrige uke så vi nærmere på dystopisk film; om hvordan handlingen eller filmens plot ligger på overflaten, mens når vi dukker under overflaten finner vi filmens behandling av ulike tema. På overflaten er 100 Meters er en klassisk filmfortelling, mens under overflaten finner vi en rekke interessante tema å utforske.

Én enkelt film inneholder ofte flere enn bare ett tema og bortsett fra de mest opplagte temaene vil det ofte variere fra person til person hvilke tema man oppdager. Vi er alle forskjellige mennesker med forskjellig bakgrunn, erfaringer, verdier, meninger og kunnskap og derfor kan ulike tema bli synlige for ulike mennesker selv om de ser akkurat den samme filmen. Jeg kan oppdage tema som andre ikke ser og andre kan gjøre meg oppmerksom på tema jeg ikke la merke til. Gjennom samtale kan vi derfor øke vår forståelse av filmen og også filmens verdi.

Her er det også viktig å understreke at når vi leter etter tematikk i en film er vi ikke på utkikk etter ett fasitsvar, ei heller hva filmskaperen egentlig mente, så lenge man identifiserer et tema og kan vise hvordan filmen behandler dette tema. Dermed kan én og samme film ha høyst forskjellige tema man kan ta opp og samtale rundt.

Å identifisere filmens ulike tema er allikevel bare steg 1. Steg 2 er å se på hvordan filmen behandler temaene. Filmen oppfordrer oss til å diskutere hva filmen sier om tema, noe som forhåpentligvis leder til steg 3 hvor filmens argumenter utfordrer våre egne synspunkter og oppfordrer oss til å reflektere over og samtale rundt dem.

Analyse av et utvalgt tema: Ramón vs Manolo
Kontrasten mellom to av filmens hovedkarakterer Ramón og Manolo er tydelig fra filmens begynnelse; vi blir kjent med Ramón i en moderne storbysetting. Han har en bra karriere, en vakker familie og bor i en moderne leilighet med alle de nyeste teknologiske duppedittene. Manolo derimot er ustelt og skitten, bor i et rotete hus som faller fra hverandre langt ute på landsbygda hvor det ikke engang finnes mobildekning.

Ramón representerer det moderne liv i storbyen, et liv med smarttelefoner, karriere, datamaskiner, iPad og moderne biler. Manolo på sin side representerer det tradisjonelle og da spesielt de «gammeldagse» verdier som ekte menneskelige relasjoner som ofte kan bli glemt i det moderne liv hvor folks relasjoner hovedsakelig skjer gjennom en smarttelefon. Ramón og Manolo representerer to ulike verdener som står i kontrast til hverandre; Ramón passer inn som et hjul i en velfungerende maskin mens Manolo kanskje ikke fungerer så godt noe sted, men har allikevel sin plass på landsbygda.

Gjennom hele filmen får vi så eksempler på hvordan disse to verdenene kolliderer i form av Manolo og Ramón, både i forholdet dem i mellom, men også når Manolo er i storbyen eller Ramón er på landsbygda. Når Manolo er i storbyen bruker han Ramóns iPad som skjærebrett, mens Ramóns moderne bil ikke overlever et møte med Manolo og landsbygda.

Her er det viktig å understreke et annet tema som dukker opp ganske tidlig og som behandles helt til filmens slutt; Ramóns kamp mot storbyen han var en del av. Det er kun ved filmens begynnelse at Ramón passer inn i maskineriet, selv om han gjennom hele filmen representerer det moderne storbylivet mange av oss er godt kjent med. Så fort Ramón får diagnosen begynner også han å kollidere med storbylivet akkurat som Manolo, om enn på en annen måte; Ramón er en del av maskinen som gikk i stykker mens Manolo hører til en annen maskin. Kort tid etter diagnosen forsøker Ramón å krysse en trafikkert gate, men blir stående midt i veien og blokkere trafikken helt til Inma finner ham og hjelper han over. Bilene som har ventet kjører videre, samfunnet eller maskineriet går videre, men uten Ramón som er etterlatt. Med dette «Ramón vs storbyen» som tema i bakhodet får også Ramóns triatlon en ny dimensjon og mulig tolkning.

Men tilbake til Ramón vs Manolo. Filmen er ikke ensidig i sin kritikk av verken det moderne livet eller det tradisjonelle og favoriserer ikke den ene over den andre. I stedet forsøker den å bygge broer mellom det moderne og det tradisjonelle, mellom teknologi og å være offline, mellom relasjoner gjennom Facebook og ekte menneskelige relasjoner. I stedet for å sette de opp mot hverandre viser filmen hvordan de kan utfylle hverandre som når Manolo går med på å sette opp wifi på landsbygda og å bruke Facebook for å spore opp Noelia eller når Ramón og Inma bringer en «bit av landsbygda» i form av Manolos sykkel til deres leilighet i storbyen og lar Manolo oppleve gamle minner gjennom ny teknologi.

I vår egen kultur er det nok langt mer vanlig å være en del av Ramóns storbyliv enn Manolos liv på landsbygda og filmen fungerer derfor også som påminnelse om viktigheten av å ikke glemme varmen og gleden ved de ekte menneskelige relasjonene oppi all teknologien vi omgir oss med. Samtidig viser den hvordan sykdom eller kronisk lidelse kan sette et menneske fullstendig på utsiden av samfunnet over natta og er en kritikk av det moderne samfunnet som ikke tar godt nok vare på de som faller utenfor.

Spørsmål til samtale:

100 Meters er tilgjengelig på Netflix.

Org.Tittel: 100 Metros
Land: Spania, Portugal
Spilletid: 108 min
Språk: Spansk med norske undertekster

 

CAPTAIN FANTASTIC (MATT ROSS, 2016)

Org.Tittel: Captain Fantastic
Land: USA
Spilletid: 118 min
Språk: Engelsk med norske undertekster

Trailer

Dypt i de nordvestlige amerikanske skoger bor Ben med sine seks barn. Isolert fra resten av det amerikanske samfunnet oppdrar Ben barna sine gjennom hard fysisk og intellektuell trening og lærer dem jakt, overlevelse og full selvstendighet fra resten av omverdenen. Men når barnas mor tar selvmord på et mentalsykehus og den isolerte familien ønsker å dra i henne begravelse, må de møte det amerikanske samfunnet på godt og vondt.

Captain Fantastic setter opp en enda større kontrast mellom to vidt forskjellige verdener enn det vi så i forholdet mellom Ramón og Manolo i 100 Meters. Vi møter to familier på hver sin ytterkant, Ben og barna på den primitive enden av skalaen og svigerforeldrenes luksuriøse liv på den andre. Kollisjonen mellom de to blir dermed også enda større.

Igjen må vi dykke under overflaten for å finne tematikken i filmen:

Matt Ross vant blant annet Un Certain Regard – Directing Award for Captain Fantastic som nå er tilgjengelig på Viaplay.

 

Dokumentaren:
INEQUALITY FOR ALL 
(JACOB KORNBLUTH, 2013)

Org.Tittel: Inequality for All
Land: USA
Spilletid: 86 min
Språk: Engelsk med norske undertekster

TRAILER

Inequality for All ser nærmere på det stadig voksende gapet mellom fattig og rik i USA. Filmen presenteres av den amerikanske økonomen, forfatteren og professoren Robert Reich og er basert på hans bok Aftershock: The Next Economy and America’s Future fra 2010. Gjennom dokumentaren regissert av Jacob Kornbluth utforsker han hvilken effekt dette store gapet har både på amerikansk økonomi og demokrati.

Denne prisvinnende dokumentaren hadde premiere under Sundance Filmfestival i 2013 hvor den også vant en pris, og har siden høstet både lovord, nominasjoner og priser.

Inequality for All er tilgjengelig på Netflix.

 

forrige ukes filmtips
Privacy/cookies