Hold deg oppdatert om programslipp, events, nyheter og tilbud fra Kosmorama.

Nei takk, jeg er ikke så opptatt av film

Filmsommer med Kosmorama – Uke 32

Hver fredag i hele sommer anbefaler vi filmer vi liker som du kan nyte på sene sommerkvelder. Vi gir deg hele 4 filmanbefalinger hver uke og lover mange gode filmopplevelser!

Denne uken byr vi på japanske pannekaker, amerikansk musikal, store dopingavsløringer – og én film vi har problemer med å plassere…

UPSTREAM COLOR (SHANE CARRUTH, 2013)

Advarsel: Upstream Color kan medføre timeslange diskusjoner med venner eller partner – eventuelt deg selv – og tap av nattesøvn.

Vanligvis i våre filmanbefalinger starter jeg med å skrive litt om filmens handling, men Upstream Color er ingen vanlig film og jo mindre du vet før du ser den, jo bedre!

Det jeg kan si er at dette er en film for deg som ikke vil ha alt inn med t-skje. Det er en film for deg som ønsker å bli utfordret til å tenke selv og komme frem til egne teorier om filmens handling og tematikk, noe regissør Shane Carruth ikke er veldig opptatt av å forklare for deg. Det er også en film du kommer til å se flere ganger; én gang for å ta inn alle inntrykkene filmen har å by på og minst én gang til for å prøve å finne ut hva i all verdens land og rike det er som foregår. Og selv om du ser filmen på en annen måte – på leting etter hint i små detaljer– er filmen akkurat like fascinerende og trollbindende andre gang du ser den som den første.

Det er heller ikke lett å plassere Upstream Color i én sjanger; det nærmeste vi kom i 2014 da filmen var en del av Kosmoramas konkurranseprogram var «en psykologisk thriller med litt X-files over seg». Men samtidig føles det ikke helt rettferdig ovenfor filmen å forsøke å tvinge den inn i en sjanger heller. Upstream Color låner elementer fra blant annet science fiction og thriller, men tolker dem på en annerledes måte enn man forventer. Carruth bruker elementer som er standard i thrillere, som for eksempel montasje og musikk, men bruker dem på en måte som bryter med «malen» og dermed skaper noe nytt, noe som sprenger rammene for hva en thriller kan være.

Resultatet er en vakker, men urovekkende film som ikke prøver å tre tematikken over hodet på deg, men i stedet overlater tolkningen (og de lange diskusjonene) til oss som publikum. Upstream Color er tilgjengelig på Netflix, så du kan se den så mange ganger du vil – eller så mange ganger du har behov for!

Org.Tittel: Upstream Color
Land: USA
Spilletid: 96 min
Språk: Engelsk (m/norske undertekster)

UNDER KIRSEBÆRTRÆRNE (NAOMI KAWASE, 2015)

Org.Tittel: An
Land: Japan, Frankrike, Tyskland
Spilletid: 113 min
Språk: Japansk (med norske undertekster)

SE TRAILER HER

Sentaro selger tradisjonelle japanske pannekaker kalt «An», men en vårdag dukker 76 år gamle Tokue opp og overbeviser Sentaro om at hun har en mye bedre oppskrift. Kirsebærtrærne blomstrer med vennskapet mellom Sentaro og Tokue, men begge bærer på hemmeligheter som ikke kan holdes skjult.

Under kirsebærtrærne ble vist under Kosmorama i 2016 og er tilgjengelig på TV2Sumo/Cmore.

Dokumentaren:
IKAROS 
(BRYAN FOGEL, 2017)

Org.Tittel: Icarus
Land: USA
Spilletid: 121 min
Språk: Engelsk, russisk (med norske undertekster)

SE TRAILER HER

Bryan Fogel er en ivrig amatørsyklist som etter Lance Armstrongs dopingavsløringer satte seg fore å lage en dokumentar om hvor enkelt det er å dope seg og å slippe unna med det. Dette var utgangspunktet, men snart skulle Fogel snuble inn i noe langt større enn han kunne ha forestilt seg på forhånd.

For å lykkes i eksperimentet sitt rekrutterer Fogel et team med eksperter som skal hjelpe ham med trening, systematisk doping og å unngå dopingjegerne og nærmest ved en tilfeldighet blir Grigorij Rodtsjenkov rekruttert kun få måneder før opprullingen av en av idrettshistoriens største dopingskandaler hvor Rodtsjenkov var en nøkkelperson. Fogel blir Rodtsjenkovs nærmeste allierte og befinner seg plutselig midt i dopingskandalen hele verden snakker om og er den eneste journalisten Rodtsjenkov snakker fortrolig med.

Ikaros inneholder dermed et brått skifte i hva den forsøker å være. Den starter med et klart mål, nemlig å vise hvor enkelt det er å jukse og skjule sannheten, men blir så sugd inn i en mediestorm hvor målet er å få sannheten om dopingskandalen frem i lyset. Allikevel har Fogel valgt å beholde hele kronologien inkludert sin egen forhistorie om hvorfor han ønsker å lage denne filmen, noe som med fordel kunne vært kuttet for å oppnå større helhet i tematikken. For etter de første 40 minuttene er det ikke tvil om hva denne dokumentaren skal handle om og den første drøye halvtimen virker dermed litt unødvendig.

En annen kjent utfordring for dokumentarfilmskapere er hvordan du fremstiller fakta og hovedpersoner. Fogel ser ut til å fremstille den Grigorij han ble kjent med, en jovial og hyggelig kar som etterhvert ble hans venn. Man får følelsen av at Grigorij er et offer i saken heller enn en av bakmennene og man må minne seg selv på hva Rodtsjenkov gjorde og de alvorlige konsekvensene det fikk for en hel idrettsverden.

Når det er sagt er det lett å forstå hvorfor Ikaros ble en hit under Sundance-festivalen i år og denne rystende og til tider nervepirrende dokumentaren anbefales på det sterkeste.

Ikaros er tilgjengelig på Netflix.

Familiefilmen:
TROLLMANNEN FRA OZ 
(VICTOR FLEMING, 1939)

Org.Tittel: The Wizard of Oz
Land: USA
Spilletid: 102 min
Språk: Engelsk (med norske undertekster)
Aldersgrense: 7 år (Medietilsynet)

Denne helgens familiefilm er en skikkelig klassiker og en herlig musikal for både liten og stor! Dorothy Gale blir transportert av en tornado i hjembyen Kansas og lander i det magiske landet Oz. Sammen med sine nye venner hun møter langs veien forsøker Dorothy å oppsøke trollmannen som hun håper kan hjelpe henne med å komme seg hjem til Kansas igjen.

Trollmannen fra Oz vant Oscar for beste originale sang og beste filmmusikk, så her er det bare å synge med! Filmen er tilgjengelig på Netflix.

 

Link til forrige ukes filmtips her
Privacy/cookies