Hold deg oppdatert om programslipp, events, nyheter og tilbud fra Kosmorama.

Nei takk, jeg er ikke så opptatt av film

Kosmorama til Cannes

17. mai, startet Cannes internasjonale filmfestival. I bloggen vår kan du blant annet lese om den litt trøblete oppstarten av festivalen som etterhvert er blitt et ikon for god film! I dag drar vår egen Ola Lund Renolen til Cannes for å finne filmer til neste års Kosmorama. Her kan du lese mer om denne utgaven av Cannes internasjonale filmfestival. 

Cannes er annerledes enn Kosmorama på mange måter. I tillegg til å vare i 11 dager og utelukkende vise verdenspremierer er den også en lukket filmfestival. Det finnes blant annet ikke noe ordinært publikum i Cannes. Festivalen er og har alltid vært et arrangert utelukkende for film- og festivalbransjen.

Blant Kosmoramastaben drar Ola Lund Renolen. Dette er hans 18. besøk ved festivalen. Til årets festival er han opptatt av hvilken rolle strømmetjenester som Netflix og HBO kommer til å spille for bransjefestivalene fremover. I år ble det klart at Netflix produserte filmer får være med i konkurranseprogrammet i Cannes, til tross for protester. Dette er filmer som ikke får ordinær kinodistribusjon, men vil bli gjort tilgjengelige på Netflix etter festivalen.

– Når bransjen møtes i Cannes er det for å se filmer som kan være aktuelle å tilby sitt publikum på kino og/eller festival i hjemlandet. Om typiske bransjefestivaler som Cannes skal vise filmer som er fullstendig irrelevante for bransjen forsvinner jo poenget med å reise. Ola regner med at ledelsen i Cannes også har tenkt på dette og at de ikke har tenkt å sage over greina de sitter på.  – Selv Cannes kan jo ikke neglisjere sitt publikum

Det er ikke noe nytt at strømmetjenester som Netflix og HBO har gjort det stort internasjonalt ved å produsere tv-serier. Men det er av nyere dato at de har begynt å produsere filmer. Den første Netflix produserte filmen – Beasts Of No Nation kom i 2015.  Netflix og HBO produserer TV-serier med samme teknologi og med samme kvalitet som de fremste spillefilmprodusentene.

– På mange måter er det en naturlig konsekvens av den teknologiske utviklingen at de også begynner å produsere spillefilmer med samme kvalitet. Som en konsekvens av det igjen er det i og for seg naturlig at filmene deres dukker opp der de mest prestisjetunge prisene deles ut. Dette bidrar igjen til at skillet mellom film og serier hviskes ut.

Det er faktisk nå mulig å beskrive en tv-serie som en veldig lang film. Tv-serier og tv-produksjoner har tidligere vært helt separate ting. Men nå er det mer og mer vanlig at filmskapere og filmskuespillere også bidrar til serieproduksjon. Her er det flust av eksempler.

– Det som vil komme til å bli et stort diskusjonstema er disse filmenes tilgjengelighet for kinobransjen. De store festivalene og Oscar som deler ut de viktigste prisene er bygd opp rundt kinodistribusjon og kinobransjen.
TV- selskapene har alltid vært en del av bildet, men har forholdt seg til de uoffisielle spillereglene. Det betyr at filmene har gått sin runde gjennom festival- og kinosystemet før de er blitt vist på TV.

– Netflix og HBO er ikke tradisjonelle TV-selskaper. De har både muskler, vilje og manglende helhetsforståelse, og er ikke en del av en samlet bransje som representerer filmen fra den fødes som en ide til den møter sitt publikum. I sum er det grunn til å være en smule bekymret for hvordan bransjen kommer til å se ut i fremtiden, og hvordan film kommer til å bli tilbudt oss forbrukere. For alle de som ser på filmen som en del av en sosial kinokultur er det grunn til å være litt ekstra oppmerksom.

Privacy/cookies