Hold deg oppdatert om programslipp, events, nyheter og tilbud fra Kosmorama.

Nei takk, jeg er ikke så opptatt av film

Trondheim Superstory Lab: Fremtiden er virtuell!

The Little Thought -trailer from Lina Andresen Reinsbakken on Vimeo.

I samarbeid med Work-Work, Vitensenteret i Trondheim, Norn Studio og Breach VR viser vi VR*- filmen The Little Thought – And the Battle of Amygdala. Opplev VR i foajeen på Nova kino hver dag under festivalen.

The Little Thought & the Battle of Amygdala er Norges første animerte VR-film som Lina Reinsbakken, regissør og kreativ leder ved Norn studio, er i gang med å produsere. I VR-filmen utfordres tradisjonell historiefortelling, og vi opplever en verden man bokstavlig talt kan «gå inn i», der anatomi møter mytologi og fantasi. Vi følger hovedkarakteren og den kognitive tanken Gullveig, som begir seg ut på et farefullt oppdrag: En seilas på hjernebølgene for å redde viljen fra fryktgudinnen Hel. Historien tar seeren med på en reise gjennom hjernen og vi får møte personifiserte hjerneceller og hormoner.

Kosmorama kom i kontakt med Lina Reinsbakken i forbindelse med at vi ønskte å utvikle et VR-prosjekt til årets festival og kontaktet film-, spill- og teknologimiljøet i Trondheim.

Bakgrunnen for prosjektet

Bakgrunnen til dette prosjektet startet for 10 år siden da Lina Reinsbakken bodde i Canada og hennes niese Linde ble født med 6 luftblærer på hjernen og senere diagnosert med Cerebral Parese. Dette vekket en stor interesse for hvordan hjernen fungerer og hvor fantastisk dette organet egentlig er. Ideen om å informere om hjernens funksjon ved hjelp av kunstnerisk skildring av anatomi, var starten på eventyret om Gullveig som får i oppdrag å befri Viljen fra fryktgudinne Hel. (Se videoen øverst i saken).

– Min intensjon er å bygge bro mellom filmkunst og forskning, som formidler forskning til «mannen i gata» – sier Lina Reinsbakken.

Hun brukte lang tid på å lete etter riktig plattform for fortellingen, og har måttet takke nei til mange tilbud. (For eksempel: TV-serie for barn, 2D retro dataspill, barnebok og 2D animasjonsfilm).

– Ingen av valgene føltes særlig riktig og jeg ville heller fortsette utvikle denne ideen og fortellingen og da dette universet jeg har skapt, til noe konstruktivt og innovativt jeg kan være stolt av.  Valget om å bygge fortellingen i VR kom etter jeg «oppdaget» VR på ny ved App World Convention i London 3 år siden, og siden har jeg ventet og lett etter en åpning i markedet. Jeg velger å formidle min fortelling i VR fordi jeg synes det er utrolig spennende, og at jeg kan ta del i utviklingen av den nye plattformen for storytelling siden det ikke finnes noe satt standard for hvordan man skal formidle handling i 360.

Bli med på Norges første animerte VR-opplevelse på Kosmorama!

*VR eller Virtual Reality (norsk: kunstig virkelighet), er datateknologi som lar publikum påvirke og bli påvirket av en dataskapt virkelighet (wikipedia). Vanligvis fungerer det ved at publikum tar på seg digitale briller hvor bildet flyttes avhengig av hvor man snur hodet. Fortellingen vil dermed kunne foregå i 360 grader.

Privacy/cookies